Cykla säkert i höstmörkret

0

Snart kommer hösten och det börjar bli mörkare på kvällarna. Då är det dags att kolla cykelns lyktor och reflexer.

Cykla säkert i mörker genom att välja en cykel med rätt utrustning, cykla på en säker väg och använd en cykelhjälm. Snart är det dags att ställa om klockan till vintertid och då blir det snabbt mörkare på kvällarna.
– Vi vill få fler att cykla säkert, genom att informera om hjälmanvändning, att ha rätt utrustning på cykeln och vad man ska tänka på vid cykling i mörker. En påminnelse om att kolla cykelns belysning och reflexer brukar alltid behövas när mörkret kommer fort på kvällen, säger Anna Swedestam, kommunikationsansvarig och projektledare på NTF Väst.
Hon poängterar att det är ett lagkrav att ha belysning på cykeln när det är mörkt och att det faktiskt räknas som mörkt redan när det börjar skymma på kvällen.

De svåraste skadorna som drabbar cyklister sker vid kollision med bil. Därför är det viktigt att synas i trafiken med hjälp av både cykellysen och reflexer. Oavsett om du bor i en förort och cykelpendlar eller bara cyklar i stan är det ett måste med belysning och reflexer för att du ska synas ordentligt. Cyklar man i stadstrafik, där det ju sällan är helt mörkt, konkurrerar man med ljussken och ljuspunkter från många bilar, cyklister, trafikljus med mera. Även vid stadscykling är det därför nödvändigt att förutom reflexerna också ha bra belysning både framåt och bakåt. Det är vanligt att cyklister tror att de syns bra för bilister på upplysta gator.
– Den känslan får man lätt eftersom man själv ser bilarna bra. Sanningen är att det kan vara svårt för en bilist att upptäcka cyklister som inte har belysning eller som har en svag belysning, säger Anna Swedestam på NTF Väst.

Det är även bra att som cyklist komplettera med en reflexväst.
Även som gående är det viktigt att bära reflex när det är mörkt eller vid dåligt väder med sämre sikt. Tänk också på att bilarnas bromssträcka är längre om vägbanan är våt.

Detta gäller vid cykling i mörker:

  • Det är lag på att ha cykelbelysning och reflexer vid cykling i mörker
  • Baktill ska det finnas en röd reflex och en lykta som visar rött sken. Baklyktan får ha blinkande ljus, minst 200 blink/minut
  • Framtill ska lyktan visa vitt eller gult ljus med så starkt ljus så att cykeln kan framföras på ett säkert sätt. Här ska även en vit reflex finnas
  • På cykelns sidor, ofta i hjulen, ska det finnas orangegul reflex
  • En reflexväst ökar din synbarhet ytterligare
  • Enligt lagen ska det i mörker finnas reflexer på cyklar, mopeder, rullstolar, sparkar, traktorer, hästfordon och släpfordon som dras av traktor eller motorredskap

Fler bestämmelser om reflexer hittar du hos Transportstyrelsen.

NTF, Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens främjande är en rikstäckande fri och obunden ideell organisation som arbetar för allas rätt till en säker trafik. Det övergripande målet är Nollvisionen – att ingen ska behöva dödas eller skadas allvarligt i trafiken.

www.ntf.se

 

Dela

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.