Linbanan – så kan det se ut

0

Under kulturkalaset fanns en linbanegondol vid Stora teatern och många nyfikna passade på att provsitta i den. Den som vill få en känsla av hur det är att åka från Järntorget till Wieselgrensplatsen 50 meter över älven kan se filmen på Göteborg stads hemsida.

Idén med linbana i Göteborg började som ett jippo inför stadens 400-årsjubileum 2021, men växte snabbt till ett seriöst alternativ. Linbanor har flera fördelar eftersom de är relativt billiga och överlägset snabba när det gäller att ta sig över barriärer som älvar och berg.
– Tanken är att linbanan ska bli en del av kollektivtrafiken och förutom att gå över älven även koppla ihop centrala Hisingen med norra älvstranden, säger Emma Josefson, trafikplanerare på Trafikkontoret.
Hållplatserna planeras till Järntorget, Lindholmen, Lundby och Wieselgrensplatsen.

En linbanan har lika stor kapacitet som en spårvagnslinje. Gondolerna kan avgå var tjugonde sekund och tar 20–24 passagerare vilket blir en kapacitet på 5 000 resenärer i timmen.
Den kräver minst tio meters höjd, men startar ändå från gatunivå och stiger snabbt med en vinkel på 35 grader mot marken. I Göteborg kommer den sannolikt att åka cirka 50 meter upp i luften. En linbana är betydligt säkrare än både buss och spårvagn, som ändå anses som mycket bra.

Trafikkontoret arbetar som om projektet med en linbana över älven ska genomföras på uppdrag av trafiknämnden.
– Det återstår en del processer innan allt är helt och hållet klart och investeringsbeslut väntas tas under 2017.

Om allt går vägen ska linbanan vara klar 2021.

Fler linbanelinjer

Förutom till Lindholmen utreds flera andra möjliga linjer på hög höjd i Göteborg. Här är några av de övriga sträckor som trafikkontoret tittar på.

Svingeln till Brunnsbo.
Kortedala till Hjällbo och vidare till Bäckebol.

Mer info om linbanor i Göteborg: goteborg.se/linbana

För pressbilder och film se:
http://forlivochrorelse.se/pressbilder/

 

 

Dela

Kommentera